Odporność, zadbaj o nią z głową!

Odporność, zadbaj o nią z głową!

Odporność, zadbaj o nią z głową

 

 

Ostatnimi czasy niezwykle modnym tematem jest nasza odporność. W internecie możemy znaleźć tysiące pseudonaukowych artykułów na temat suplementów, które powinniśmy zażywać aby wzmocnić nasz układ immunologiczny. Nie dajmy się zwariować, czas na kilka faktów.

 

Czym jest układ immunologiczny?

 

       No właśnie, czym jest ten skomplikowanie brzmiący układ i gdzie w naszym organizmie możemy go znaleźć? No bo układ pokarmowy to łatwo, jemy, połykamy, później przełyk i generalnie wszystko jest połączone gdzieś brzuchu, oddechowy podobnie tyle, że w klatce piersiowej, nerwowy też jakoś znajdziemy i połączymy. Jednak układ odporności jest rozsiany po całym naszym ciele. Dlaczego? Ano dlatego, że patogeny nie są kulturalnymi gośćmi, którzy pukają i czekają, żeby ich wpuścić w nasze progi tylko pchają się gdzie tylko się da. A gdzie się da? Przez usta, przez nos, oczy, każde skaleczenie czy zadrapanie. Dlatego musimy mieć gotowe wojsko. Żołnierze, czyli krwinki białe powstają w szpiku kostnym, po czym udają się na poligon w grasicy, gdzie uczą się walczyć i rozpoznawać patogeny. Później udają się do baz w węzłach chłonnych gdzie stoją na straży naszej odporności. 

 

Jednymi z komórek odporności są limfocyty, które zwalczają patogeny w następujący sposób :)

Jak wspomóc układ immunologiczny?

 

       Przede wszystkim dieta. Pamiętajmy, aby była zrównoważona i nie brakowało w niej żadnych mikro i makroelementów. Przede wszystkim witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D, E oraz cynku i żelaza. Witaminy odgrywają  ważną rolę w tworzeniu śluzu, naturalnej bariery ochronnej dla naszych błon śluzowych. Suplementacja tych witamin jest oczywiście zalecana, jednak nie należy przekraczać zalecanej dawki, gdyż może to powodować zatrucia. Cynk uczestniczy w syntezie przeciwciał, naturalnych „pocisków”, które wysyłamy w kierunku drobnoustrojów. 

Popularna witamina C nie ma udowodnionego zastosowania w przypadku leczenia chorób przeziębieniowych. Wykazano jednak, że wśród sportowców trenujących w niskich temperaturach odsetek zachorowań jest niższy w grupie suplementujących askorbinian sodu niż u tych, którzy go nie zażywali. Pamiętajmy, że zbyt wysokie dawki witaminy C mogą generować kamienie nerkowe. 500-1000mg na dzień jest bezpieczną dawką.

Na naszą odporność wpływa również pozytywnie aktywność fizyczna o niskiej intensywności. Pamiętajmy, że mordercze treningi w strefie beztlenowej generują w mięśniach stan zapalny i dodatkowo obciążają nasz układ immunologiczny. Zatem, kiedy jesteśmy przeziębieni warto zrobić trening „w tlenie”. Podczas treningów pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu i nie doprowadzajmy się do hipoglikemii, warto zaopatrzyć się w żel lub baton i napój izotoniczny

Pamiętajmy również, aby unikać stresu. W sytuacjach nerwowych wydziela się kortyzol, który upośledza pracę naszego układu immunologicznego.

 

Trzymajmy się ciepło, abyśmy mogli już niedługo wspólnie stanąć na linii startu!

Jakub Chojnacki,
student 4 roku Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, kierunek lekarski

Najlepsze marki

sprawdź asortyment Concap w sklepie odzywkidlasportowcow.pl
sprawdź asortyment BYE w sklepie odzywkidlasportowcow.pl
sprawdź asortyment Invigor 8 w sklepie odzywkidlasportowcow.pl
sprawdź asortyment Etixx w sklepie odzywkidlasportowcow.pl
sprawdź asortyment SiS w sklepie odzywkidlasportowcow.pl

© 2011 - 2020 OdżywkiDlaSportowcow.pl

Sklep zrobiony przez GrzeMaart.PL